Actiepunten voor een correcte opstart van koffiemachines

Servicepartners

arrow Contactgegevens

FKS
085 902 1600
Franke / Wega / Fiorenzato / Faema / Lavazza BLUE Professional / Lattiz

 

Bravilor Bonamat BV
072 575 17 51
Bravilor

 

Dutch Refurbish Centre (DRC)
0345 58 08 28
Animo / Theavendors / Saeco

 

Ready, set, restart!

arrow To do's voor de heropening van horeca

Beste ondernemer,
 
De dag van de heropening van de horeca komt steeds dichterbij. Net zoals vorig jaar, kunt u als ondernemer de nodige voorbereidingen treffen om uw onderneming gereed te maken voor de heropening. Denk daarbij ook aan uw espressomachine, koffiemolens en Lattiz. Uw koffiemachines hebben even stilgestaan en moeten met gepaste zorg behandeld worden om zeker te zijn van een probleemloze opstart.

Zorg ervoor dat u geruime tijd vóór de heropening alle apparatuur test om eventuele defecten op tijd kunt signaleren en (laten) verhelpen!

Bekijken

Espressomachines

arrow Wega Polaris, Wega Orion en de gehele Wega LB4700-serie

Door de verplichte sluiting van uw horecaonderneming heeft uw espressomachine even stilgestaan. Om zeker te zijn van een probleemloze opstart van uw machine, raden wij aan om de volgende stappen te doorlopen.

Allereerst:

1. Sluit de watertoevoer aan en controleer de aansluiting op lekkage.

2. Sluit de stroomtoevoer aan.


Alle machines waarbij een Brita waterfilter is aangesloten, is het doorspoelen van het waterfilter. Dat doet u als volgt:

3. Draai de kraan open.

4. Zet een emmer onder de Flush Valve (zie bijlage voor Flush Valve).

5. Schuif de Flush Valve naar achteren.

6. Tap een paar liter water af.

 

Vervolgstappen bij Wega Polaris, Wega Orion en de gehele Wega LB4700-serie (LB4700 /LB4703/LB4722/LB4724):

7. Zet de machine op stand 2.

8. Warm de machine op zoals gebruikelijk.

9. Reinig de machine conform de gebruikelijke reinigingsprocedure met reinigingstabletten (bij alle groepen).

10. Spoel elke groep goed door met water.

 

Voor vragen of problemen die op basis van de bovenstaande procedures zijn ontstaan, kunt u contact opnemen met de servicepartner.

Contactgegevens Franke Koffie Service

t. 088 071 72 73

arrow Wega Greenline, Wega LB4801 en Wega Urban

Door de verplichte sluiting van uw horecaonderneming heeft uw espressomachine even stilgestaan. Om zeker te zijn van een probleemloze opstart van uw machine, raden wij aan om de volgende stappen te doorlopen.

 

Allereerst:

1. Sluit de watertoevoer aan en controleer de aansluiting op lekkage.

2. Sluit de stroomtoevoer aan.


Alle machines waarbij een Brita waterfilter is aangesloten, is het doorspoelen van het waterfilter. Dat doet u als volgt:

3. Draai de kraan open.

4. Zet een emmer onder de Flush Valve (zie bijlage voor Flush Valve).

5. Schuif de Flush Valve naar achteren.

6. Tap een paar liter water af.

 

Vervolgstappen bij Wega Greenline, Wega LB4801 en Wega Urban:

7. Zet de machine aan.

8. Warm de machine op zoals gebruikelijk.

9. Reinig de machine conform de gebruikelijke reinigingsprocedure met reinigingstabletten (bij alle groepen).

10. Spoel elke groep goed door met water.

 

Voor vragen of problemen die op basis van de bovenstaande procedures zijn ontstaan, kunt u contact opnemen met de servicepartner.

Contactgegevens Franke Koffie Service

t. 088 071 72 73

arrow Franke volautomaten

Handleiding voor een juiste opstart van Franke Volautomaten na de gesloten periode. Doorloop de onderstaande stappen. 

 

Allereerst:

1. Sluit de watertoevoer aan en controleer de aansluiting op lekkage.

2. Sluit de stroomtoevoer aan.


Alle machines waarbij een Brita waterfilter is aangesloten, is het doorspoelen van het waterfilter. Dat doet u als volgt:

3. Draai de kraan open.

4. Zet een emmer onder de Flush Valve (zie bijlage voor Flush Valve).

5. Schuif de Flush Valve naar achteren.

6. Tap een paar liter water af.

 

Vervolgstappen bij Franke volautomaten:

7. Zet de machine aan.

8. Reinig de machine conform de gebruikelijke reinigingsprocedure.

 

Voor vragen of problemen op basis van de bovenstaande procedures ontstaan, kan de klant contact opnemen met de servicepartner.

Contactgegevens Franke Koffie Service

t. 088 071 72 73

Koffiemolens

arrow Losstaande molens

Koffiebonen die voor langere tijd in de koffiemolens zitten, missen smaak en vormen geen mooie cremalaag. Dit komt omdat de koffiebonen zijn blootgesteld aan licht, zuurstof en vocht. Hierdoor verliezen zij aroma’s, oliën en daarmee hun versheid.

Handleiding voor een juiste opstart van losstaande koffiemolens na de gesloten periode. Doorloop de onderstaande stappen. 

1. Oude bonen uit de stolp(en) verwijderen en weggooien.

2. Molen(s) helemaal leegmalen (er blijft na het leeghalen van de stolpen namelijk altijd een restant bonen over).

 

 

arrow Molens volautomaten (zoals Franke volautomaten)

Koffiebonen die voor langere tijd in de koffiemolens zitten, missen smaak en vormen geen mooie cremalaag. Dit komt omdat de koffiebonen zijn blootgesteld aan licht, zuurstof en vocht. Hierdoor verliezen zij aroma’s, oliën en daarmee hun versheid.

Handleiding voor een juiste opstart van koffiemolens van volautomaten na de gesloten periode. Doorloop de onderstaande stappen. 

1. Oude bonen uit de stolpen verwijderen en weggooien.

2. Met de stofzuiger het restant bonen uit de stolpen verwijderen.

Lattiz

arrow FrieslandCampina Lattiz machine

Als de machine niet conform de richtlijnen is uitgeschakeld of minimaal 2x per week is gespoeld tijdens de gesloten periode, kan dit de kwaliteit van het melkschuim beïnvloeden. De waterhuishouding kan dan deels geblokkeerd zijn.

Lattiz-servicepartner FKS vraagt u daarom om de Lattiz machine zo snel als mogelijk weer op te starten en te testen op een juiste werking. Zo kan FKS al voordat u weer open mag, inventariseren of u wel of geen hulp nodig heeft bij het opstarten van uw Lattiz machine. Hoe eerder, hoe groter de kans dat u tijdig geholpen wordt.

Om de machine te controleren op juiste werking heeft u een Bag In Box Lattiz (BIB) nodig. Deze BIB mag niet de uiterste houdbaarheidsdatum overschreden hebben.

Heeft u de machine in de gesloten periode wekelijks gebruikt of gespoeld, dan kunt u de machine gewoon aanzetten, spoelen en testen op een juiste werking. Heeft u de machine in de gesloten periode niet gebruikt, adviseert FKS om voor het aanzetten en het testen van de machine, het waterfilter door te spoelen met minimaal 30 liter water. Hierna moet de machine zelf minimaal 3x doorgespoeld worden.

Bij het testen van de machine kunt u het volgende constateren:

  • Kwaliteit en volume zijn goed, geen actie nodig.
  • Kwaliteit en/of volume matig. U kunt de machine gewoon gebruiken, bij een te laag volume kunt u eventueel wat product bij tappen door de “+ toets” te gebruiken (indrukken om te starten en weer te stoppen). Om de servicedienst te ontlasten willen we u vragen hier per e-mail een melding van te maken.
  • Kwaliteit en/of volume slecht. U kunt in dit geval ook niet door bij te tappen een goede cappuccino serveren. Bel dan met onze servicedesk voor telefonische ondersteuning en het eventueel maken van een afspraak.
  • De machine functioneert helemaal niet. Bel dan direct met de servicedesk van FKS voor het maken van een afspraak.

Nu de horeca weer op mag starten is de kans groot dat er tijdelijk een veel hogere servicevraag is dan normaal. Wij willen u nogmaals vragen om zo snel mogelijk de machine te testen zodra u een geschikte BIB heeft.

 

Contactgegevens FKS

e. [email protected]

t. 085 - 902 16 00

Hulp nodig?

Neem in dat geval contact op met onze klantenservice:

Telefoon
+31 (0)75 655 57 97